Afefóbia / Hafefóbia / Afenfosmfóbia / Chirapfofóbia

Nazývaná tiež aj haptefóbia, či hafefóbia, chorobný strach z dotykov.

Podanie ruky, poklepanie po ramene, náhodné štuchnutie. To všetko je pre fóbiu, ktorá spôsobuje strach z dotykov a nočné mory. Pocit zvracania, triaška, potenie, snaha vyhnúť sa takýmto situáciám za každú cenu, teda vyhýbavé správanie.

Dochádza k úzkostlivému stráženiu si osobného priestoru. Niekedy sa týmto strachom ľudia už narodia a niekedy ho bohužiaľ získajú po negatívnom zážitku. 

Zaujímavosťou je, že väčšina ľudí trpiacich touto fóbiou nemá negatívne zážitky s napadnutia. 

Najčastejšie sa prejavuje voči opačnému pohlaviu a spája sa zo strachom zo sexuálneho napadnutia. Takýto ľudia si dokážu vytvárať väzby a pevné vzťahy. Avšak dotýkať sa u nich znamená to, čo u iných dávať ruky do ohňa. 

Ako mnohé iné aj táto fóbia môže viesť až k sociálnej izolácií. Vyhýbaniu sa kontaktu s ľuďmi a pocitom osamelosti.

Afefóbia sa prejavuje rôzne, nieto je ochotný letmé dotyky strpieť, iný má nižšiu tolerančnú hranicu. Ako u iných fóbiách, aj tu najlepšie pomôže terapia odborníka a citlivý prístup okolia. 


afefobia



skutočný príbeh:

Myslím, že mám afenfosmfóbiu. Nie veľmi vážnu. Niekedy keď sa ma dotýkajú ľudia tak mi to vôbec nevadí, ale niekedy mam pocit "fuj" a idem sa zblázniť. Ak sa ma niekto dotkne nečakane, mám chuť ho odstrčiť a kričať.Niekedy chce som ňou spať v posteli môj malý brat , a mám obdobie, že nemôžem vydržať jeho prítomnosť .  [zdroj:answers.yahoo.com ]